Regeerakkoord: “Terecht ambitieus, maar voldoende boter bij de vis?”

 Energie Nederland is positief over de ambities in het nieuwe regeerakkoord. Medy van der Laan: “Het is in lijn met de door ons gewenste 50% reductie in 2030 en ook een Klimaatwet met een langjarig stabiel investeringsklimaat stond op ons verlanglijstje. 

We zijn blij dat wind op zee verder wordt uitgebreid en dat er veel aandacht is voor de transitie in de gebouwde omgeving. Echter, het is nu zaak tot concrete stappen te komen in het te sluiten nationaal Klimaat- en Energieakkoord. Energie-Nederland vraagt zich wel af of er uiteindelijk voldoende financiële middelen beschikbaar zijn om deze ambitie van 49% waar te kunnen maken.”

Energie Nederland is overigens kritisch over de invoering van een nationale CO2-prijs die wordt beperkt tot de energiesector. Juist nu het kabinet samen wil optrekken met andere (buur)landen, hoort een beprijzing van CO2 voor de industrie daar onlosmakelijk bij.

SDE+

Het is positief dat de coalitiepartijen voor lange tijd willen vasthouden aan de SDE+. Helaas schroeft de coalitie de ambities wel op, maar zet hier geen extra geld tegenover met dit regeerakkoord. Sterker nog: uit de beschikbare SDE-middelen zullen ook investeringen in CO2-opvang en –opslag bij de industrie moeten worden betaald. Dat betekent dat er per saldo minder ruimte is voor duurzame energie.

Verduurzaming van de gebouwde omgeving

Het is goed dat het nieuwe kabinet voor de energietransitie in de gebouwde omgeving kiest voor de regierol bij de gemeente. De markt staat klaar om daarbij een dragende rol te spelen en hun kennis in te brengen. Het is dan wel cruciaal dat de markt optimaal wordt betrokken in het besluitvormingsproces. Daarin is nu niet voorzien.

Er zijn evenwel zorgen over de beschikbaarheid van voldoende instrumenten en middelen. Als het kabinet de ambities waar wil maken, zullen er – naast middelen voor proefprojecten – ook andere financiële prikkels en maatregelen moeten komen om versneld op grote schaal stappen te kunnen maken. Daarbij is investeringszekerheid voor consumenten (o.a. zonnepanelen) belangrijk. Daarom dient er een soepele overgang met goede waarborgen te komen bij het invoeren van het alternatief voor de salderingsregeling.

CO2 Beprijzing en sluiting van kolencentrales

Ondanks dat we de behoefte aan een nationale CO2 prijs begrijpen, zien we een aantal bezwaren bij de gemaakte keuzes. De beperking tot alleen de elektriciteitssector verlaagt het effect van de maatregel. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat een bodemprijs voor CO2-reductie vooral effectief is als je het met meerdere (buur)landen doet. Energie Nederland ziet dan ook graag dat het kabinet bij onze buurlanden gaat pleiten om hierin samen op te trekken.

Energie Nederland en de individuele bedrijven zijn eerder in overleg geweest met de overheid over de uitfasering van kolencentrales. Het nieuwe regeerakkoord is aanleiding dit gesprek te hervatten.

Doelstellingen voor Elektrisch vervoer

Met de doelstelling voor elektrisch vervoer wordt een duidelijke stip op de horizon geplaatst.  Het regeerakkoord benoemt terecht het belang van een goede laadinfrastructuur.  De duidelijke keuze voor de markt om laadpalen uit te rollen zal helpen om deze doelstellingen te realiseren. De markt pakt deze rol graag op.  Aanvullende maatregelen, zoals een gelijk fiscaal regime voor het laden van elektrische auto’s zullen de groei van elektrisch vervoer zeker stellen.


U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten