Tijdens de energiecrisis berekenden energieleveranciers de kosten die zij maakten eerlijk door aan hun klanten. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook blijken zorgen over het sneller doorberekenen van kostenstijgingen ten opzichte van kostendalingen ongegrond. Het onderzoek toont aan dat de prijsvariaties gelijkmatig en eerlijk zijn doorberekend.
Heftige schommelingen
De ACM heeft de zes grootste energieleveranciers onderzocht over de periode 2021 tot en met juni 2023. De zorg bestond dat prijsstijgingen sneller zouden worden doorberekend dan prijsdalingen, wat hogere winstmarges zou hebben kunnen opleveren voor de leveranciers. Die zorg is echter ongegrond. De leveranciers hebben ook tijdens heftige marktprijsschommelingen, zoals tijdens de coronapandemie en de Oekraïne-crisis, kosten op een concurrerende en evenwichtige manier doorgegeven.
Eerlijke prijzen
De ACM heeft de taak om – onder andere – de energiemarkt zorgvuldig te monitoren om eerlijke prijzen te waarborgen. Energie-Nederland ondersteunt dit en is blij met de uitkomsten van het onderzoek.