Gedragscode
Hieronder zijn de gedragscode en aanvulling dynamische prijzen van Energie-Nederland te downloaden
Gedragscode Consument en Energieleverancier
Energieleveranciers willen bijdragen aan het vertrouwen van consumenten in de vrije energiemarkt. Daarom heeft Energie-Nederland de Gedragscode Consument en Energieleverancier opgesteld. In de Gedragscode Consument en Energieleverancier staan alle relevante regels waar energieleveranciers en intermediaire partijen zich aan houden bij de verkoop van energiecontracten. Consumenten weten daardoor wat ze mogen verwachten van de verkopende partij en hoe ze die erop aan kunnen spreken als het toch nog mis gaat.
Toepassen van de gedragscode
De gedragscode geldt voor contacten tussen de energieleverancier (of een bedrijf dat namens een energiebedrijf opereert) en een consument aangaande de werving, het aangaan, de voortzetting en de beëindiging van leveringsovereenkomsten voor energie en daaraan gerelateerde contacten. Energieleveranciers die de gedragscode toepassen, geven aan dat zij:
- Consumenten goed zullen voorlichten,
- Bij het werven van klanten consumenten op een goede en eerlijke manier benaderen,
- Een wisseling van leverancier voor de consument op een zo goed mogelijke manier afwikkelen.
Belangrijke wijzigingen
Per 1 januari 2021 is een nieuwe gedragscode van kracht. Naast de aanpassingen aan de actuele wet- en regelgeving zijn de belangrijkste wijzigingen erop gericht om de kwaliteit bij klantenwerving verder te verbeteren. Een energieleverancier kan zo de kwaliteit in de gehele keten beter borgen: van leverancier, via distributieplatform en intermediair tot de individuele verkoper die het verkoopgesprek met de consument voert. De wijzigingen hebben daarom betrekking op onder andere de afspraken tussen leveranciers en intermediairs voor alle kanalen, verder aangescherpte afspraken voor verkoop aan de deur, en een uitgebreidere klachtenprocedure.
Overzicht van leveranciers die de gedragscode Consument en Energieleverancier toepassen.
- Allround Hollands Energie BV
- All in Power B.V.
- AllureNRG
- BudgetThuis B.V. – Budget Energie
- CEN BV – Woonenergie
- Clean Energy B.V.
- Conceptsnsolutions B.V.
- Coöperatie OM | Nieuwe Energie
- Delta Energie B.V.
- DGB Energie B.V.
- Discount Energie B.V.
- E-Bascuul B.V.
- ELIX B.V.
- Eneco Consumenten B.V.
- Energiedirect B.V.
- Energiek B.V.
- Energie van Ons
- Energyhouse B.V.
- EnergyZero B.V.
- ENGIE Nederland Retail B.V.
- ENGIE UnitedConsumers Energie B.V.
- Essent Retail Energie B.V.
- Frank Energie B.V.
- Greenchoice B.V.
- Gulf Gas and Power B.V.
- Hezelaer Energy B.V.
- Holthausen Clean Energy B.V.
- HVC Energie B.V.
- IKEHU B.V.
- Innova Energie B.V.
- Kikker Energie B.V.
- MAIN energie B.V.
- Mega Energie B.V.
- NeoSmart energie B.V.
- NextEnergy B.V.
- Nieuw-Hollands Energiebedrijf B.V.
- Noord Energie KZ
- Om | Nieuwe Energie
- Open Source Energie
- Oxxio Nederland B.V.
- Powerpeers B.V.
- Pearl Energie B.V.
- Pure Energie B.V.
- SEFE Energy GmbH
- ServiceHouse B.V.
- Shell Energy Retail B.V.
- Terzake Energie
- Tibber Netherlands B.V.
- Total Gas and Power Nederland B.V.
- Un2 Energy B.V.
- Van Helder/HLO Energie B.V.
- Vandebron Energie B.V.
- Vattenfall Sales Nederland NV
- Ventum B.V.
- Vrij op Naam B.V.
- 50+ Energie B.V.
- Zeker Energie B.V.
Kwaliteitsstandaard voor advies over aanbod energiecontract aan consumenten (een nadere uitwerking van de Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020)
Energieleveranciers zijn zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan de Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020 van Energie-Nederland (hierna: de Gedragscode). De markt erkent dat een praktische vertaling van de Gedragscode benodigd is en Energieleveranciers kan helpen bij een juiste vertaling en toepassing van de Gedragscode. Deze vertaling is tot uiting gekomen middels de Kwaliteitsstandaard voor advies over aanbod energiecontract aan consumenten (hierna: de Standaard), welke gekoppeld is aan de Gedragscode.
Enkele onderdelen uit de Gedragscode in relatie tot werving worden in de Standaard verder uitgewerkt, om zo handvaten aan Energieleveranciers te bieden om de Gedragscode in de praktijk juist toe te passen. Deze elementen uit de Gedragscode dienen verwerkt te worden in het beleid en de processen van de Energieleverancier. Het is echter aan de Energieleveranciers zelf om aan de regels te voldoen en aan te tonen hoe zij aan de Gedragscode en Standaard voldoen.
Overzicht van energieleveranciers die de Kwaliteitsstandaard voor advies over aanbod energiecontract aan consumenten hebben ondertekend:
(Momenteel wordt de Kwaliteitsstandaard door verschillende energieleveranciers nog geïmplementeerd. De komende periode zal de lijst worden aangevuld met nieuwe ondertekenaars.)
- Allrounds Hollands Energie B.V. (HEM)
- Allure Grootverbruik B.V. – AllureNRG
- Audax Renewables Nederland
- BudgetThuis B.V. – BudgetEnergie
- CEN B.V. – Woonenergie
- Clean Energy B.V.
- Conceptsnsolutions B.V.
- Delta Energie B.V.
- Digiwatt Energie B.V.
- Duurzame Energie Unie U.A. (OM I Nieuwe Energie)
- e-Energy Europe B.V. (easyEnergy)
- ELIX B.V.
- Eneco Consumenten B.V.
- Energiek B.V.
- Energyhouse B.V.
- EnergyZero B.V.
- ENGIE Nederland Retail B.V.
- ENGIE UnitedConsumers Energie B.V.
- Energiedirect B.V.
- Essent Retail Energie B.V.
- Frank Energie
- Greenchoice B.V.
- Gulf Gas and Power B.V.
- HLO Energie B.V. (Van Helder)
- IKEHU B.V.
- Innova Energie B.V.
- Kikker Energie B.V.
- Mega Energie B.V.
- Nieuw-Hollands Energiebedrijf B.V. t.h.o.d.n. Holland Energie.
- NextEnergy B.V.
- Open Source Energie
- Oxxio Nederland B.V.
- Powerpeers B.V.
- Pearl Energie B.V.
- SEFE Energy GmbH
- ServiceHouse B.V. (Coolblue Energie)
- Slim met Energie B.V. – NieuweStroom
- Tibber Netherlands B.V.
- Vandebron Energie B.V.
- Vattenfall Sales Nederland NV
- Ventum B.V.
- Vrij op Naam B.V.
- YEBBO B.V. (o.a. Prik Energie)
Aanvullende verklaring voor leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen
15 december 2021: Vereniging Energie-Nederland heeft samen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) afspraken gemaakt over leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen. Deze afspraken zijn opgenomen in een aanvullende verklaring bij de Gedragscode Consument en Energieleverancier en gaan over de manier waarop energieleveranciers klanten kunnen voorlichten over de voordelen en risico’s van deze leveringsovereenkomsten. Deze aanvullende verklaring is geactualiseerd per juli 2023.
Overzicht van energieleveranciers die de aanvullende verklaring over dynamische prijscontracten hebben ondertekend:
- All in Power
- Digiwatt Energie B.V.
- easyEnergy
- EnergyZero
- Elix
- Frank Energie
- IKEHU B.V.
- Innova Energie
- NextEnergy B.V.
- NieuweStroom
- Pure Energie Levering B.V.
- Pearl Energie B.V.
- Sepa Green
- Tibber
- Terzake Energie
- Van de Bron Energie B.V.
Gedragscode Leveranciers Slimme Meters 2012
De Gedragscode Leveranciers Slimme Meters 2012 is opgesteld door Energie-Nederland en legt de richtlijnen en principes vast voor het gebruik van meetgegevens uit slimme meters. Deze gedragscode fungeert als een leidraad voor energieleveranciers om ervoor te zorgen dat het gebruik van meetgegevens uit slimme meters voldoet aan de wettelijke vereisten voor de verwerking van deze (persoons)gegevens. De gedragscode waarborgt dat consumenten profiteren van de voordelen van slimme meters zonder dat dit ten koste gaat van hun privacy.
Overzicht van energieleveranciers die de gedragscode Slimme meter toepassen:
- AGEM
- All in power BV
- Allround Hollands Energie
- Allure Energie
- AllureNRG
- Basic Energie
- CEN
- ConceptsnSolutions BV
- Coöperatieve Duurzame Energie Unie (TexelEnergie)
- de Nederlandse Energiemaatschappij
- Delta Comfort
- DGB Energie
- Discount Energie bv
- DONG Energy Sales
- DVEP Energie (de Vrije Energie Producent BV)
- E-Bascuul B.V.
- e-Energy Europe
- E.ON Benelux Levering
- Eneco Business
- Eneco Retail
- Energiedirect
- Energiek B.V.
- EnergyZero bv
- ENGIE Energie Nederland
- ENGIE Nederland Retail
- ENGIE UnitedConsumers Energie
- Enstroga
- Essent Retail Energie
- Flexenergie
- Frank Energie BV
- Greenchoice (Groene Energie Administratie)
- Greenfoot Energy BV
- Gulf Gas and Power BV
- HalloStroom
- Hezelaer Energy BV
- HLO Energie BV (Van Helder)
- Holthausen Clean Energy
- Huismerk Energie
- IKEHU B.V.
- Kikker Energie
- LokaalGroen
- MAIN Energie BV
- Mega Energie B.V.
- MKB Energie
- Naked Energy BV
- NextEnergy BV
- Nieuw Hollands Energiebedrijf BV
- NieuweStroom (Slim met Energie)
- NUON Sales Nederland
- NutsServices
- Open Source Energie
- Oxxio Nederland
- Powerpeers BV
- Pearl Energie B.V.
- Powerup Energie bv
- Qurrent Nederland
- Qwint Energie (Qwint bv)
- Raedthuys Energie
- Robin Energie
- SEFE Energy GmbH
- Sepa Green Energy
- ServiceHouse
- Shell Energy Retail BV
- Terzake Energie BV
- Tibber
- Total Gas and Power Nederland BV
- Un2 B.V.
- Van Helder
- Vandebron Energie BV
- Ventum
- Welkom Energie
- Youfone Energie BV
- Zonneplan Energie B.V.
- ZonXnet
Aanbod op maat
In dit document beschreven aanpak ‘Aanbod op Maat’ faciliteert zowel de consument (huishoudens) als de leverancier. Het uitgangspunt is begrijpelijke en vergelijkbare informatie. Daarnaast wordt ook ‘ketentransparantie’ geïntroduceerd: de (prijs)informatie is van aanbod, via overeenkomst tot en met facturering eenvoudig herleidbaar. Ook wordt met het harmoniseren van de terminologie en de toelichting op de energienota bijgedragen aan begrijpelijkheid en vergelijkbaarheid.
Energie-Nederland stelt deze toelichting en de lijst met geharmoniseerde begrippen ook nadrukkelijk beschikbaar voor de andere aanbieders in de consumentenmarkt, zoals organisaties die collectieve inkoop (o.a. veilingen) organiseren, prijsvergelijkingswebsites en wederverkopers.